|
|
|
|
|
|
|
Beste logopedist,
Met deze nieuwsbrief wil ik je graag informeren over de nascholing voor logopedisten, die de komende periode op de planning staat:
- 9 november 2022
Participeren met Afasie: De rol van de eerstelijns logopedist (E. Raven, Hogeschool Utrecht)
Wil je je kennis over de diagnostiek en behandeling van afasie vergroten? Om zo arbeidsongeschiktheid, sociaal isolement of depressie helpen te voorkomen?
Volg dan de post-bachelorcursus Participeren met Afasie: De rol van de eerstelijns logopedist (9 november, 9 december 2022 en 20 januari 2023).
Inhoud
Afasie is een ingrijpend gevolg van een beroerte. Het heeft grote impact op het dagelijks leven van de persoon zelf en van de naasten. Afasie leidt in veel gevallen tot arbeidsongeschiktheid, sociaal isolement en depressie. Diagnostiek en behandeling van afasie om de participatie te optimaliseren is daarom van groot belang.
Logopedische behandeling van afasie zal meer en meer in de vrije vestiging plaatsvinden, aangezien het uitgangspunt van de overheid is om een ieder zo zelfstandig mogelijk in de eigen leefomgeving te laten functioneren. De focus in de zorg zal meer en meer liggen op wat moet en niet op wat kan (Kaljouw, 2015). Het overwegen van verschillende behandelmogelijkheden en up-to-date kennis van de effecten hiervan zijn daarmee essentieel om de persoon met afasie de juiste keuzes voor te kunnen leggen.
In deze cursus wordt vanuit de veranderende rol van de logopedist verschillende behandelmogelijkheden aangereikt, waaronder therapie ter verbetering van het spreken en begrijpen, strategieën ter verbetering van de communicatie en interventies ten aanzien van de communicatieve omgeving van de persoon met afasie. De invloed van veel voorkomende veranderingen in cognitie, emotie en gedrag op de diagnostiek en het effect van de behandeling van afasie wordt besproken.
De cursusdagen zijn 9 november en 9 december (op locatie). De derde dag is online en vindt plaats op 20 januari 2023.
Het gaat hier om een door ADAP geaccrediteerde cursus (37 punten).
- 12 december 2022
Stemproblemen en de rol van de logopedist en huisarts (M. Mallinger)
Na een korte overview van de anatomie en fysiologie van de stem worden verschillende organisch en functionele stemklachten beschreven en de rol van de logopedist in het behandelen van de problemen besproken. Ook de samenwerking tussen de logopedist en de huisarts en kno-arts wordt toegelicht
Een korte cursus van Michelle Mallinger voor huisarts en logopedist. Meer informatie volgt in de loop van september.
- 17 januari 2023
Onderzoek en Behandeling van Fonologische Spraakstoornissen volgens Hodson en Paden
(E. Burger)
Deze tweedaagse cursus van Ellen Burger hebben we al meerdere keren met succes georganiseerd. Een cursus die eigenlijk elke logopedist gevolgd moet hebben.
In deze cursus leert u de opzet en uitvoering van logopedische behandeling bij een jong kind met een fonologische stoornis of een fonologische achterstand. De verstaanbaarheid van deze kinderen is matig tot slecht. De focus van de cursus ligt op het jonge kind met een talige leeftijd van 2 tot 5 jaar. De methodiek die u leert is ook bij uitstek geschikt voor jonge kinderen bij wie de spraak-taalontwikkeling sterk vertraagd op gang komt en die nog maar 10 tot 25 woorden kunnen zeggen.
Op de eerste dag krijgt u uitleg over de spraaktherapie volgens Hodson & Paden, geïllustreerd met filmpjes. U oefent om een auditief bombardement samen te stellen en om productiewoorden te selecteren die precies aansluiten bij wat het kind kan. Het uitvoeren van productiespelletjes, passend bij de leeftijd van het kind, wordt in rollenspel geoefend. U krijgt hierbij inspirerende werkvormen en ideeën aangereikt.
U leert hoe de fonologische ontwikkeling normaliter verloopt en hoe u in de therapie volgens Hodson & Paden kunt gebruikmaken van aspecten die in de normale spraakontwikkeling belangrijk zijn. U krijgt een digitaal spraak-analyse-instrument uitgereikt dat u met hulp van de computer kunt afnemen. U leert hoe u de resultaten van deze benoemtaak kunt analyseren en hoe u de resultaten van de analyse moet interpreteren.
Vervolgens komt het principe van cyclisch werken volgens Hodson & Paden aan de orde. Uitgelegd wordt wat de achtergrond is van het cyclisch werken, waarom dit efficiënt werkt en hoe u hiermee vlot een behandelplan kunt samenstellen.
- 29 maart 2023
Woordenschat (N. Burger, CED groep)
Hoe kun je het beste woorden aanleren, woordkennis verbreden en verdiepen?
In deze praktische cursus ga je aan de hand van de meest recente inzichten aan de slag met woordenschatonderwijs. Je ontdekt alles over de Viertakt van Verhallen en gaat in op de zienswijze van Marzano. Natuurlijk leer je ook enthousiasmerende werkvormen.
De training bestaat uit twee bijeenkomsten van 6 uur.
Bij de cursus hoort het boek "Met woorden in de weer" van Marianne Verhallen en Dirkje van den Nulft. Je ontvangt dit boek bij de eerste bijeenkomst.
Meer informatie volgt binnenkort.
Kunnen we jou binnenkort verwelkomen op een van deze cursussen?
Met vriendelijke groeten,
Gerard Tros,
Nascholingen Elann
|
|
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groet,
Gerard Tros
nascholingscoördinator Elann
050-3666448
g.tros@elann.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volledige nascholingsagenda vindt u op de website van Elann
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elann
Paterswoldseweg 806, 4e verdieping
9728 BM Groningen
Afmelden
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|