Beste huisarts, beste praktijkmedewerker,
Patiënten kunnen sinds kort je huisartsenpraktijk vinden via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Het kan voorkomen dat je patiënten hun medisch dossier willen inzien via een PGO en daar vragen over hebben. Deze OPEN-nieuwsbrief helpt je onder meer om deze vragen te beantwoorden.
Hoe ziet een PGO eruit?
Wil je weten hoe een PGO eruitziet voor de patiënt? Neem dan eens een kijkje in het
voorbeeld-PGO. Natuurlijk kun je ook zelf een PGO proberen. Via de
keuzehulp op PGO.nl kun je eenvoudig PGO’s met elkaar vergelijken. Via de PGO die je hebt gekozen haal je vervolgens bij je eigen huisarts je medische gegevens op.
Waar kunnen patiënten terecht met PGO-vragen?
- Zorginhoudelijke vragen over medische gegevens die in de PGO zijn verzameld: deze behoren bij het zorgproces en zijn dus voor de huisartsenpraktijk. Dit is vergelijkbaar met vragen over inzage in gegevens via een portaal.
- Vragen over functionaliteiten van een PGO, of over technische zaken, zoals inloggen: deze hoef je niet te kunnen beantwoorden. Je kunt patiënten doorverwijzen naar de juiste locaties, bijvoorbeeld naar de PGO-leverancier zelf. Of naar PGO.nl.
- Vragen over welk PGO patiënten het beste kunnen kiezen: je kunt doorverwijzen naar de keuzehulp op PGO.nl.
Bekijk voor meer informatie over PGO’s het
overzicht ‘Welke PGO-vraag hoort waar’ en
deze flyer.
Stand van zaken PGO’s
Vooralsnog zijn de functionaliteiten van veel PGO’s nog niet zo ver ontwikkeld als bij de huidige huisartsenportalen het geval is. Met de tijd gaat het nieuwe PGO-stelsel beter functioneren en gaan PGO’s beter aansluiten op de wensen van gebruikers. Daar zijn de PGO-leveranciers druk mee aan de slag, samen met MedMij en HIS-leveranciers.
Resultaat van de PGO-tests in onze regio
De afgelopen periode hebben 9 patiënten bij diverse praktijken getest met twee PGO’s: Zodos.nl en Spreekuur.nl. Hun ervaringen zijn wisselend:
- Meer dan de helft van de patiënten lukte het om medische gegevens op te halen vanuit het HIS. De medische gegevens zijn niet altijd compleet.
- De PGO’s bedienen verschillende doelgroepen. Zo focust Zodos zich op patiënten die zelfmeetgegevens willen verzamelen en biedt Spreekuur.nl voornamelijk inzicht in het dossier zelf.
- Voor het ophalen van gegevens uit het HIS moeten patiënten gebruik maken van de DigiD-app. Deze app is niet altijd even gebruikersvriendelijk.
- Medische gegevens zijn niet voor iedereen begrijpelijk.
- Patiënten vinden het heel handig om uitslagen te kunnen inzien. Een patiënt gaf aan voortaan niet meer te bellen voor uitslagen, omdat hij ze nu zelf kan inzien.
Advies
Ons advies voor praktijken zonder patiëntenportaal is daarom: vraag eens aan enkele patiënten om gebruik te maken van een PGO. Bij positieve reacties kun je er voor kiezen om het gebruik van PGO’s actiever te promoten in je praktijk. Op onze
OPEN-pagina hebben we hiervoor informatiemateriaal voor je klaargezet, onder ‘Voorlichtingsmateriaal dat huisartsenpraktijken kunnen gebruiken voor patiënten’. Je vindt daar bijvoorbeeld een
template ‘Inzage medische gegevens via een PGO’. Handig!
Vervolg PGO’s
Na de zomer begeleiden we enkele huisartsenpraktijken die actief met een PGO aan de slag willen. Doel hiervan is nagaan of PGO-gebruik de praktijken kan ontlasten, bijvoorbeeld door telefoondruk te verminderen. Hierbij helpen we je op weg en denken we mee bij knelpunten. Wil je na de zomer met PGO’s aan de slag, met deze ondersteuning van ons? Laat het ons weten via
open@ghcgroningen.nl
Webinar over patiëntenportaal terugkijken
De GHC organiseerde samen met softwareleveranciers Pharmeon en PharmaPartners enkele webinars over 'Hoe haal ik meer uit mijn patiëntenportaal'. Heb je het webinar voor jouw portaal en HIS gemist of wil je deze informatie nog eens op een rustig moment terugkijken?
Bekijk dan de opname.
LSP-regeling verlengd
De LSP-vergoedingsregeling is opnieuw verlengd: deze keer tot 1 oktober 2022. Bekijk
de LSP-pagina voor meer informatie.
Vragen?
Heb je vragen? Neem dan contact op met Ewout Kotterink, projectleider digitalisering bij de Groninger Huisartsen Coöperatie, via
open@ghcgroningen.nl of
06 20054064. Je kunt ook
zelf hier een Teams-afspraak plannen en een datum en tijd kiezen.
Voor nu alvast een mooie zomer gewenst!
Met vriendelijke groet,
namens de regionale coalitie ‘OPEN Huisartsenzorg Groningen en Noord-Drenthe’
de Groninger Huisartsen Coöperatie