Beste huisarts, beste praktijkmedewerker
Nu de herfstvakantie weer voorbij is, komen ook de laatste maanden van het OPEN-programma in zicht. Een moment om als huisartsenpraktijk stil te staan bij de vraag of de activiteiten van het programma goed zijn afgerond, maar ook om jullie mee te nemen in enkele landelijke en regionale OPEN-ontwikkelingen.
Scholing: download je certificaat
Bijna iedereen heeft de OPEN-scholing afgerond. Na het volgen van de scholing ontvang je een certificaat. We raden je aan om deze te downloaden zodat de informatie ook na de afronding van het OPEN-programma beschikbaar blijft. Ga hiervoor naar
Viadesk > ‘Jouw regiopagina’ > ‘Scholing’ > ‘Scholingsmodules’ > ‘Certificaat downloaden’.
Vergoeding deelname OPEN
Bijna alle deelnemers hebben van ons al een bericht ontvangen dat zij de vergoeding voor deelname aan het OPEN-programma kunnen declareren bij de zorgverzekeraar. Heb je dit bericht van ons ontvangen en heb je deze vergoeding nog niet gedeclareerd, dan adviseren wij je om dit alsnog zo snel mogelijk te doen. Dit kan bijvoorbeeld tegelijk met het volgende inschrijftarief op 1 januari 2023. Van belang daarbij is dat je voor de declaratie van de OPEN-prestatie 11700 als prestatiedatum ‘1 oktober 2022’ hanteert.
Enquête: hoe bekend zijn patiënten met online inzage?
We zijn benieuwd in hoeverre patiënten inmiddels bekend zijn met online inzage via een patiëntenportaal of PGO, en wat hun ervaringen zijn. Daarom hebben we samen met Zorgbelang Groningen een enquête uitgezet. De resultaten van deze vragenlijst helpen ons om huisartsenpraktijken beter te kunnen ondersteunen. Ook jij kunt
deze enquête bij je patiënten onder de aandacht brengen door bijvoorbeeld
deze wachtkamerposter op te hangen of de link te delen op het wachtkamerscherm. Patiënten kunnen de vragenlijst invullen tot en met 13 november 2022.
8 tips om je praktijk begrijpelijker te maken
Het wachtkamerscherm, de praktijkwebsite, een PGO of het patiëntenportaal van de huisartsenpraktijk zijn ideale middelen om met patiënten te communiceren. Voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven of minder digitaal vaardig zijn, kunnen ze echter verwarrend en daardoor minder toegankelijk zijn. Om huisartsenpraktijken te helpen hun digitale zorg beter op deze groepen patiënten af te stemmen, heeft Pharos een praktijkcheck ontwikkelt. Hoe een praktijkcheck werkt kun je in
deze video zien.
Wil je geen praktijkcheck maar wel adviezen om je praktijk voor iedereen toegankelijk te maken?
Lees dan deze 8 tips.
Nieuwe functies in PGO: afspraken inzien en zelfmetingen versturen
HIS-leveranciers hebben twee nieuwe functies beschikbaar gesteld binnen de PGO’s, namelijk
eAfspraak (afspraken kunnen inzien) en
zelfmetingen (metingen kunnen versturen naar de praktijk). Huisartsenpraktijken moeten voor het activeren van deze twee functies in een aantal gevallen actie ondernemen. Dit verschilt per HIS:
- Gebruikers van OmniHis hebben in juli jl. een toestemmingsformulier toegestuurd gekregen. Stuur dit ingevulde formulier zo spoedig mogelijk retour naar LSP+.
- Gebruikers van Promedico ontvangen hiervoor ook een toestemmingsformulier. Stuur dit formulier na ontvangst zo spoedig mogelijk retour.
- Dedalus, CGM en Tetra zorgen zelf voor activering van eAfspraak en zelfmetingen en informeren hun klanten zodra de lopende praktijktesten zijn afgerond. Er is nu dus geen actie van de huisartsenpraktijk nodig.
- Medicom
Binnenkort stuurt HINQ de desbetreffende praktijken een e-mail over eAfspraak en zelfmetingen. Meer informatie volgt.
Vragen?
Heb je vragen? Neem dan contact op met Ewout Kotterink, projectleider digitalisering bij de Groninger Huisartsen Coöperatie, via
open@ghcgroningen.nl of 06 20054064. Je kunt ook
zelf hier een Teams-afspraak plannen en een datum en tijd kiezen.
Met vriendelijke groet,
namens de regionale coalitie ‘OPEN Huisartsenzorg Groningen en Noord-Drenthe’
de Groninger Huisartsen Coöperatie